( Eds. P.
Villey and V.-L. Saulnier - online edition by P. Desan, University of Chicago )
Chapitre 13
--1065—
De l'Experience
Il n'est desir
plus naturel que le desir de connoissance. Nous essayons tous les moyens qui
nous y peuvent mener. Quand la raison nous faut, nous y employons l'experience,
Per varios usus
artem experientia fecit:
Exemplo monstrante viam,
Exemplo monstrante viam,
qui est un
moyen plus foible et moins digne; mais la verité est chose si grande, que nous
ne devons desdaigner aucune entremise qui nous y conduise. La raison a tant de
formes, que nous ne sçavons à laquelle nous prendre; l'experience n'en a pas
moins. La consequence que nous voulons tirer de la ressemblance des evenemens
est mal seure, d'autant qu'ils sont tousjours dissemblables: il n'est aucune
qualité si universelle en cette image des choses que la diversité et [0478v] varieté. Et les Grecs, et les Latins,
et nous, pour le plus expres exemple de similitude, nous servons de celuy des
oeufs. Toutesfois il s'est trouvé des hommes, et notamment un en Delphes, qui
recognoissoit des marques de difference entre les oeufs, si qu'il n'en prenoit
jamais l'un pour l'autre; et y ayant plusieurs poules, sçavoit juger de
laquelle estoit l'oeuf. La dissimilitude s'ingere d'elle mesme en nos ouvrages;
nul art peut arriver à la similitude. Ny Perrozet ny autre ne peut si
soigneusement polir et blanchir l'envers de ses cartes qu'aucuns joueurs ne les
distinguent, à les voyr seulement couler par les mains d'un autre. La
ressemblance ne faict pas tant un comme la difference faict autre. Nature s'est
obligée à ne rien faire autre, qui ne fust dissemblable. Pourtant l'opinion de
celuy-là ne me plaist guiere, qui pensoit par la multitude des loix brider
l'authorité des juges, en leur taillant leurs morceaux: il ne sentoit point
qu'il y a autant de liberté et d'estendue à l'interpretation des loix qu'à leur
façon. Et ceux là se moquent, qui pensent appetisser nos debats et les arrester
en nous r'appellant à l'expresse parolle de la Bible. D'autant que nostre
esprit ne trouve pas le champ moins spatieux à contreroller le sens d'autruy
qu'à representer le sien, et comme s'il y avoit moins d'animosité et
d'aspreté à gloser qu'à inventer.
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